پینه دستان

پینه دستان


علیرضا ظهیری-از امروز و با شروع جلسه شورای عالی مرحله اول تعیین دستمزد آغاز خواهد شد تا کارگرانی که چشم امیدشان به خروجی این جلسات است، این روزها با التهاب بیشتری اخبار را پیگیری کنند.
کارگران جزو زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه هستند و در خط مقدم جبهه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند اما سال‌های سال است که حقوق دریافتی آنان کمتر نیازهاست و به طور قطع تمام کارگران با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش شهرآرا، اگر هزینه‌های معیشت، درمان، آموزش و تفریح را کنار بگذاریم مهم‌ترین هزینه کارگران تامین مخارج مسکن است که قسمت قابل توجه حقوق ماهیانه یک کارگر در این مسیر صرف می‌شود.
به هر حال این روزها تب و تاب حقوق کارگران داغ خواهد شد، این در‌حالی است که حقوق کارمندان دولت براساس اعلام دولت ١٢درصد برای سال‌٩۵ رشد داشته است و در بودجه سال آینده هم گنجانده شده است اما متاسفانه جلسات تعیین دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال شروع می‌شود و همه ساله شاهد هستیم که رقم دقیق افزایش حقوق کارگران در روزهای منتهی به عید نوروز اعلام می‌شود و به نوعی باید گفت از لحاظ زمانی طوری عمل می‌شود که کمترین میزان افکار عمومی متوجه این امر باشد و در نهایت در این حوزه هم بسیاری از مظلومیت کارگران سوء‌استفاده می‌کنند.

از مظلومیت جامعه کارگری سوء‌استفاده نکنند
در رابطه با آخرین اطلاعات درباره تعیین مزد کارگران و انتظارات جامعه کارگری رئیس کانون هماهنگی کار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه این کانون براساس کار میدانی در مشهد هزینه‌های سبد معیشتی کارگران را درآورده است که حدود ‌۶٠٠هزار تومان است، اظهار کرد: در جلسه شورای عالی کار نماینده کارگران هست و نمایندگان کارفرمایان و دولت در یک سوست پس در اینجا انتظار از دولت است که به درستی ایفا وظیفه کند.
احسان سهرابی با هشدار درباره تبعات کاهش سبد خانوار کارگری گفت: کارفرمایان اگر بهره‌وری می‌خواهد باید کارگران به بهره‌مندی برسد و حداقل‌ها را بتواند برای خود و خانواده خود تامین کند.
وی افزود: امروز یک کارگر نمی‌تواند با حداقل دستمزد ٧١٢‌هزار تومانی که البته حدود ٧٠درصد آن هم صرف مخارج مسکن می‌شود، هزینه‌های دیگری نظیر هزینه‌های آموزشی فرزندان خود را تامین کند تا فرزند یک کارگر بتواند از دهک‌های پایین جامعه در آینده خود را به دهک‌های بالا بکشاند.
سهرابی با تاکید بر اینکه اگر قرار است افزایش دستمزد صورت بگیرد، باید این افزایش روی سبد هزینه‌های یک کارگر موثر باشد، تصریح کرد: در گذشته یک فرد یک شغل داشت با این شغل سه خانواده را تحت پوشش داشت اما امروزه یک فرد با سه شغل نمی‌تواند مخارج یک خانواده را تامین کند.
وی ادامه داد: اگر کارفرما به دنبال افزایش بهره‌وری است زمانی می‌تواند این انتظار را از کارگر داشته باشد که کارگر هم به بهره‌مندی برسد.

یک ماه حقوق نگیرند تا ببینند کارگران چه می‌کشند
این نماینده کارگری استان از برخی مسئولان خواست تا یک ماه حقوق نگیرند، ببینند یک کارگری ۶‌ماه است حقوق دریافت نکرده چه می‌کشد، عنوان کرد: امروز کارگران ما در بحث اقتصاد مقاومتی به واقع پیشگام هستند و به واسطه علاقه به این نظام همیشه صبر کردند، اما انتظار ما این است که از این مظلومیت جامعه کارگری سوء‌استفاده نشود.
رئیس کانون هماهنگی کار خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا امید است که خروجی جلسات شورای عالی کار این باشد که کمترین حقوق کارگران در سال آینده به بیش‌از یک میلیون تومان برسد؟ تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد که چنین اتفاقی بیفتد.

مبلغی که تامین‌کننده انتظارات جامعه کارگری نیست
همچنین دبیر کانون انجمن کارفرمایی صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه همه‌ساله هر مبلغی که به حقوق کارگران اضافه شده است، هرگز طوری نبوده که کارگر به حق خود برسد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مراکز آماری کشور خط فقر را روی یک خاص اعلام می‌کنند اما متاسفانه دستمزد کارگران از خط فقر کمتر است.
حسین خانی‌زاده افزود: مبلغ زیادی از حقوق کارگران براساس شرایط امروز صرف هزینه‌های اجاره مسکن مصرف می‌شود و همیشه کارگران متاسفانه نگران هستند و از طرفی کارفرما با توجه به وضعیت فعلی که رکود تورمی در کشور حاکم است آن‌ها هم نگران و با محدودیت‌ مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه تمام کارفرمایان معتقد هستند که حقوقی که به کارگران داده می‌شود‌، تعیین‌کننده معاش یک خانواده نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه همه‌ساله این درگیری در پایان سال وجود دارد.
خانی‌زاده با اشاره به اینکه موضوع معیشت کارگران نیازمند یک فرمول خاص نیست؛ چرا‌که فرمول‌های بررسی معیشت کارگران وجود دارد، اما نکته مهم این است که براساس این فرمول‌ها نتیجه لازم گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری اداره کار یکسری نظرسنجی‌هایی داشته که آیا حقوق سال گذشته منطبق با وضعیت معیشتی کارگران بوده است اما برداشت ما این است که در این جلسات نظر کارگران تامین نشود.

وزارت تمایلی برای افزایش متناسب حقوق کارگران ندارد
رئیس کارگروه مزد مجمع عالی کارگران نیز با اشاره به اینکه تمایلی به اجرای بند‌۲ ماده‌۴۱ قانون کار مبنی بر اعلام هزینه واقعی سبد معیشت خانوار کارگری از سوی وزارت کار دیده نمی‌شود، گفت: به‌درخواست کارفرمایان دستمزد امسال هم به‌روش چانه‌زنی تعیین می‌شود.
فرامرز توفیقی با بیان اینکه نمایندگان کارگران و کارفرمایان اختلافات بسیاری درباره مفاهیم اولیه سبد معیشت خانوار ۴نفره داشتند، تصریح کرد: کارفرمایان اعدادی را اعلام می‌کردند که منبع مشخصی نداشت و آمار و بررسی‌های آن‌ها بیشتر بر مبنای زنده ماندن نیروی کار است برای اینکه بتوانند کار کنند.وی با بیان اینکه کالری مناسب برای نیروی کار ٢هزار و ۵٠٠ تا ٣هزار کالری در روز است، افزود: کارفرمایان از سبدی صحبت می‌کنند که برای کلان‌شهرها مطرح است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: دو شنبه 15 / 12 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com